Om självförtroende

Det är inte ovanligt att ha dåligt självförtroende. De flesta har det, om inte alltid så iallafall ibland. Kanske är det något du är nervös över att göra, eller ett komplex du har.
Jag har själv extremt dåligt självförtroende OCH självkänsla, så jag vet hur det är.

Här i bloggen framstår jag nog oftast som väldigt framåt och glad, och det stämmer att jag ofta är det. Men det betyder inte att jag alltid känner mig sådan på insidan. Jag har väldigt många neråtdagar, det vill säga dagar då jag vägrar gå upp ur sängen, mår dåligt och tar åt mig av minsta lilla. Jag kan vara extremt skör, och en superliten kommentar som jag anser vara kränkande, kan förstöra min dag.

Jag har också väldigt många komplex med min kropp. Jag är alldeles för smal, min näsa är ful, mina höfter är sjukt beniga och äckliga, mina ögonbryn är fula (ibland) och jag är ful när jag skrattar. Så tycker jag. Men det ser säkert ingen annan än just jag.
Jag tror inte att det finns någon i hela världen som aldrig har haft ett komplex. Till och med de personer vi anser vara PERFEKTA, de har också dagar då de känner sig fulast i världen. Tro mig!
Knepet är bara att inte låta det dåliga självfrötroendet ta över.
Om du tycker att du har tjock mage, och du går hela dagen och drar in den, så kommer det synas.
Men om du istället tänker bort den, skrattar och är precis som vanligt, så kommer ingen lägga märke till din mage.
Det är självförtroendet som ska synas, inte komplexet!

Det är viktigt att försöka acceptera sig själv. Kan man inte acceptera sig själv så kan man heller inte jobba upp sitt självförtroende och må bättre.
Jag hade väldigt svårt med det. Jag brukade tänka "Min näsa är så sjukt ful så jag kan verkligen inte visa mig ute".
Och jag blev helt knäckt om jag såg en bild på mig själv då jag skrattade. Det blir jag än idag, så jag försöker att inte göra det haha!
Men till slut lyckades jag acceptera det faktum att min näsa kommer bara förändras om jag opererar om den, och det är inget alternativ. Alltså kommer den fortsätta se ut som den gör, och det är ingen som kommer bry sig förutom jag. När jag insåg det där, att det bara är jag som bryr mig, insåg jag också att det bara är jag som ser.
Det är INGEN ANNAN i min närhet som ser det "fula" på mig, det är bara min skeva bild av mig själv.

Så det måste ni tänka på! Det är bara du som ser alla de där sakerna, personerna som finns omkring dig ser inte, och de skulle inte bry sig heller. Tänk på hur många människor som älskar dig, de bryr sig inte om ifall du tycker att du ser ut på ett visst sätt. De ser ditt riktiga jag, ditt fina jag. 
Och det viktigaste är att din personlighet lyser igenom.
Jag har lärt mig att vara mer framåt, glad, och våga ta för mig mer just av den anledningen att jag fattade att personligheten lyser igenom alla komplex!
Så våga ta för er, våga var stolta över er själva och våga trotsa era komplex, så kommer det leda till ett bättre självförtroende!


Postat av: Steffanie
2012-02-21 - 12:04:46

Det var verkligen en bra text :) Själv brukar jag ha rätt bra självförtroende, men sen vissa dagar kan jag må jätte dåligt över mitt utseende. Jag tycker i alla fall du är söt ^^

URL: http://klingborgs.blogspot.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0