Att ha sömnparalys

Jag tänkte att jag skulle ta upp en sak som jag har "lidit" av i ungefär två år nu, och som jag har märkt att många inte har en aning om vad det är, nämligen sömnparalys.
Det innebär alltså att kroppen somnar innan hjärnan gör det. Eller som wikipedia så fint beskriver det; när muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken.
Detta händer mig ungefär ett par gånger i veckan, och i början fick jag verkligen panik vilket gav kroppen massvis med adrenalin så att jag vaknade med bultande hjärta och häftig andning. 
Idag vet jag dock vad det är som händer, så jag försöker att bara slappna av i huvudet och försöka somna helt.
Ibland vaknar kroppen och man kan vända sig om och somna igen, och ibland övergår man bara i vanlig sömn.

Vid vissa tillfällen händer det även att man hör röster, men för mig är det ganska ovanligt. Dock hände det mig förra veckan, och det är ganska obehagligt när man inte är van. Just den gången förra veckan, var det precis som att någon låg bredvid i sängen och väste i mitt öra, (tänk typ Harry Potters ormspråk). Detta pågick i ungefär 5-10 sekunder innan jag vaknade upp, och ibland kan man höra som att någon går omkring i rummet, men att man inte kan titta efter vem det är.
En gång hände något väldigt ovanligt, nämligen att jag började prata mitt i själva förlamningen. I vanliga fall kan man inte röra kroppen, öppna ögonen eller munnen osv, men en gång hörde jag mig själv säga högt "Men vakna då för i helvete". Sedan fortsatte förlamningen i ca 1 minut innan jag vaknade. 
När detta händer är det väldigt obehagligt att blunda och försöka somna om, vilket har resulterat i många vakna nätter och trötta morgnar.

Är det någon av mina läsare som har erfarenhet av sömnparalys? Många har nog varit med om det enstaka gånger men inte förstått vad det är.


Den här bilden stämmer ganska bra, för när man grips av panik så kan man inte tänka på annat!




Postat av: Gosia M
2013-08-30 - 14:37:55

Aldrig hort om det dar :O later sjukt laskigt!

Svar: Det är sjukt läskigt! Men som sagt, man vänjer sig :) Det händer mig ca 2 gånger i veckan så det är inte så konstigt längre!
Corny

URL: http://gosias.blogg.se/


Postat av: Stephanie
2013-08-31 - 16:00:35

Jag har typ något liknande fast tvärtom, min kropp vaknar innan hjärnan gör. Så det har hänt att jag vaknat av att jag står och tänder lampan för att jag i drömmen ska se vart "råttorna befinner sig". Härom natten vaknade jag av att jag satt upp på tvären i sängen och hade med täcket täckt över en "orm" som attackerade.......

Postat av: zentla
2013-09-04 - 20:44:24

Har aldrig varit med om något sådant , Iallafall inte vad jag tänkt på. Jag har endast blivit förlamad av skräck när jag sovit och hört möss inne i mitt rum haha men inte samma sak xD

Svar: Möss inne i rummet?!
Corny

URL: http://zentlas.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0