Att leva på studiebidrag



Jag studerar ju som ni säkert vet till Uska nu, och med hänsyn för min hälsa och mitt liv så jobbar jag ej samtidigt. Det betyder att jag tjänar ca 2900 kr i månaden, och av de pengarna går 2800 till hyran här hemma. 
Jag betalar alltså halva hyran, och Martin betalar resten, mat, el, bredband, bensin, ja ni fattar.
Han jobbar ju och tjänar pengar så det är inget problem idag, det är ju så det måste se ut för att jag ska slippa ta lån.
Men samtidigt så lever jag alltså på ca 100 kronor i månadsinkomst. Jag har sparpengar som jag har jobbat ihop enbart för de här 1,5 åren som jag pluggar, men det är alltså pengar som jag ska ta om jag får extra utgifter eller något liknande, inte pengar jag ska lägga på kläder och nöjen.
Just nu har jag 400 kr kvar på kontot, och tanken är att de ska räcka fram till nästa CSN kommer. Det kommer självklart inte gå, jag kommer vara tvungen att föra över lite pengar så småningom. 
Jag längtar så fruktansvärt mycket till sommaren då jag kommer jobba igen, och tjäna ihop lite pengar så att jag kan leva lite, för just nu kan jag knappt unna mig ett klädesplagg utan att få ångest. 
I sommar kommer jag ju självklart betala mer här hemma eftersom jag har mer inkomst, men jag kommer även få tillbaka på skatten så jag kommer kunna lägga en hel del på sparkontot inför hösten som är min sista termin. 
Så 2017 kan jag äntligen börja jobba och ha råd med saker igen!
Hur gör ni andra som pluggar, tar ni lån eller jobbar ni samtidigt?


Postat av: Blubb
2016-03-28 - 19:19:09

Jag tar lån men det måste jag om jag ens ska ha råd med min hyra och kurslitteraturen. Jobbar i den mån som orken finns till och det är lite lugnare i skolan. CSN-lånet är typ det enda lånet som jag ser som en investering typ och känns ändå värt att ta annars undviker jag lån så långt man bara kan. :)

Svar: Ja, hade jag inte haft Martin så hade jag ju också behövt ta lån, men eftersom det bara handlar om 1,5 år så kände vi att vi kunde klara oss utan :)Men det är ju som du säger, det är ju en investering för livet!
Corny

URL: http://www.nouw.com/blubbandzombie


Postat av: Sofia
2016-03-30 - 12:22:37

jag tar lån, dock inte fullt lån eftersom jag inte har så dyr hyra! alltid jobbigt det här med pengar, men hoppas det löser sig för dig!!

URL: http://sofiasopic.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0