Om att gå på folkhögskola

Som ni kanske vet så pluggar jag på en folkhögskola här i stan, nämligen Sommenbygdens Folkhögskola.
Jag har gått där i snart ett halvår, och jag känner att det är dags för mig att göra en liten utvärdering.
Anledningen till att jag började här är att gymnasiet gick kasst för mig. Så just nu läser jag upp mina betyg, behöver godkänt i bland annat Svenska för att kunna få ett slutbetyg.
Jag känner att min personlighet har förändrats ganska mycket sedan jag började plugga där. Jag har blivit mer pratsam, mer med över huvud taget.
För här ser de mig, och det hände inte alltför ofta på gymnasiet.
I gymnasiet ser folk dina betyg, och hur du presterar. På folkhögskolan ser de dig, och vem du är, var du kommer ifrån osv.
Och det har gjort att jag har vågat visa mer av mig själv, vågat öppna mig för folk som jag precis har lärt känna.

Min skola är ett helt vanligt gammalt hus, med en utbyggnad. Vi har en liten hall, såkallad "korridor", ett kök, matrum, datasal och klassrum. Sedan har lärarna egna rum, och så har vi ett vilorum. Sedan har vi en övervåning med musikrum och uppehållsrum, men där håller bara musikarna till. Däruppe har vi även en balkong där vi får sitta och sola när det är varm. Eftersom det bara går 4 klasser på skolan så blir det mycket mer intimt, man vet vilka alla är för man ser dem varje dag.

Min klass är som en liten familj, med 15 familjemedlemmar. Vi tar hand om varandra, samarbetar, hjälper till om någon behöver, pratar med varandra, stöttar varandra, skrattar med varandra. Alla har olika bakgrunder, och så mycket att berätta, att ibland spårar vi ur helt och sitter och pratar om livet istället för att jobba. 
Men det är skönt, att man kan göra så med folk. Jag vet att jag kan snacka med mina klasskompisar om allt, och jag kommer alltid lyssna, vadän de har att berätta. 

Redan nu tänker jag på hur det kommer bli i vår, när jag slutar där.
Jag oroade mig för studenten redan första året i gymnasiet, och det kändes skit. 
Tänk, att alla dessa 15 personer som jag har lärt känna på ett eller annat vis, ska jag helt plötsligt säga "hejdå, ha ett bra liv, vi hörs på Facebook"

Jag tycker att alla ni som inte klarar av gymnasiet och tycker att skolan suger, ska testa på att gå i en folkhögskola. Det finns säkert någon i din stad, så kolla upp det! Du kommer inte ångra dig.


Postat av: emma
2011-11-22 - 09:04:16

Godmorgon! allt bra?

fb-like byte? kramis

URL: http://emmababy.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0