Vad tycker ni?

Just nu håller jag på med en undersökning i skolan, då vi helt enkelt ska välja ett ämne och sedan göra en undersökning i form av till exempel intervjuer. 
Ämnet jag har valt är piercingar i arbetslivet.
Det vill säga; Kan piercingar vara ett hinder för en när man söker jobb? Går arbetsgivaren på utseendet eller personligheten/hur bra man är på sitt jobb.

Säg till exempel att en "vanlig" tjej och jag söker ett jobb, vi har samma meriter osv. Väljer arbetsgivaren då den "vanliga" tjejen, och ratar mig på grund av att jag har septum?
Detta beror såklart helt på vad för typ av jobb det är. 

Enligt min kontaktperson på arbetsförmedlingen så skulle jag t.ex inte få jobb i en butik/mataffär eftersom det är ett väldigt socialt arbete, man träffar mycket folk. 
Att jag är väldigt villig att ta ut piercingen när jag jobbar spelar för henne ingen roll.
Så nu skulle jag vilja veta vad ni tycker om detta, är det rätt att en person med piercing i ansiktet eller tatueringar på armarna inte ska ha samma möjligheter som andra, bara för att de ser ut på ett visst sätt?







Postat av: Barnens Hjältar
2012-01-19 - 19:58:22

Nej, jag har inte upplevt det som problem för egen del men vet andra som fått nej pga just frisyrer, tatueringar eller piercings. Jg har inte visat min senaste för chefen ännu dock eftersom jag varit mammaledig tills nu ;)

http://madelein.se/2011/december/jag-var-lite-hemlighetsfull-forut.html

URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/


Postat av: feztis
2012-01-19 - 20:17:23

Mina tatueringar har inte varit något problem för mig när jag sökt jobb. Då jag är uska/msk och jobbar dels med äldre och dels med psykiskt sjuka så har jag för det mesta bara fått beröm för mina tatueringar. De tycker de är fina och frågar ofta om det inte gör ont ;)



Däremot tycker jag inte man ska ha piercingar när man arbetar inom restaurang eller andra serviceyrken där man träffar mycket folk och det pga hygieniska skäl.

URL: http://feztis.blogg.se/


Postat av: Nemå
2012-01-19 - 20:30:09

Jag tror det beror på vart man är piercad, hur mycket och samma sak med tatueringarna. Och vilket jobb. Jag tycker däremot att det är bullshit att man inte ska få ett jobb pga det, sålänge det inte är pga smittrisk eller så. Du vet vad jag menar!! Skulle lätt anställa dig asså

URL: http://findinghome.blogg.se/


Postat av: nattis
2012-01-19 - 21:05:31

piercingarna och/eller tatueringarna ska inte spela någon roll alls enligt mig, såvida det inte gäller hygieniska anledningar. och piercingarna kan man ju ta ut isånnafall c: men tatueringarna, har man aids bara för att man har lite bläck på kroppen? blir man äcklig och otrevlig bara för att man har konst på kroppen? nej! tycker att folk borde vara mer öppensinnade, och att ALLA ska ha samma möjligheter :)

URL: http://barbieonweed.blogg.se/


Postat av: Vanessa
2012-01-19 - 22:18:39

Det ska ju självklart inte spela någon roll om man har en piercing eller tatuering, dessvärre finns det de arbetsgivare som tycker att det spelar roll. Har själv endast jobbat inom hotell och restaurang, där är tatuering väldigt vanligt och är inget alls som spelar någon roll. Däremot har de medarbetare som haft piercingar blivit tvungna att tejpa eller ta bort piercingarna under arbetspasset pga av hygieniska själ.



Däremot vet jag, att när jag är färdigexaminerad jurist, så kommer arbetsgivarna att se till sådana saker. Tatueringar är okej på ställen där de inte syns, men piercingar förutom örhängen eller så som syns ses inte som okej. Pga av att arbetsgivaren känner att det ger ett alldeles för oseriöst intryck,folk bedömer en ju efter utseendet och många anser att piercingar och tatueringar inte inger förtroende. Dem kommer fråga dig ifall du är beredd att ta av dig piercingarna på arbetstid. Som tur är börjar ju tatueringar bli allt vanligare och mer accepterat :)

URL: http://vanessaalmer.blogg.se/


Postat av: aliciajasmine
2012-01-19 - 23:53:02

hejdu! :) har tävling på bloggen om en suit of sweden: http://aliciajasmine.blogg.se/2012/january/vinn-en-suit-of-sweden-mysdress.html

URL: http://aliciajasmine.blogg.se/


Postat av: Sussie
2012-01-20 - 08:22:04

Hej!

Jag har själv aldrig upplevt några problem med piercingar/tatueringar.

Jag själv har just nu 3 piercingar i ansiktet (har haft 4) plus tatuering på armen och ska göra 2 till, en på handleden och en på nacken.

Vill min chef inte ha mig bara för mina kroppsmycken så skulle jag bli riktigt förbannar, för jag är densamma utan dessa piercingar/tatueringar, jag gör ju inget sämre jobb för att jag har dessa.

Tycker det är rent förjävligt att man ska särbehandlas bara för att man väljer att smycka sin kropp.

Ändå måste jag säga att här hemma så är det många som arbetar i mataffärer och restauranter och vårdcentral som har tatueringar och piercingar.

Vet att en av mina kompisar skule börja jobba på en vårdcenral och skulle då inte få jobba som sköterska om hon inte tog ut sin näspiercing. Men hon gick vidare till facket och fick rätt, för på samma arbetsplats kutade äldre sköterskor runt med örhängen i sina öron. :)

Jag anser då att meriterna inte sitter i vårt utseende :)

URL: http://cooldime.blogg.se/


Postat av: Johanna
2012-01-20 - 11:17:11

Jag har en tatuering och snart 1 till. Och det enda jag vet är bara man kan dölja dem så går det bra att få jobb. jag har en på benet och en i nacken snart. Så jag har inte kännt av något. Sedan så är det ju så många som har tatueringar nu så det är inte lika hårt längre.

URL: http://johannamsvensson.blogg.se/


Postat av: NinaCrown
2012-02-10 - 11:58:34

Jag har inte haft något riktigt arbete än, men varit på ett par praktiker. Där har dom inte stört alls, men det har inte varit spec med kundkontakt i dom jobben. De som jag arbetat med har mest bara varit nyfikna över om de gjort ont att göra O.O



Iof har jag varit otroligt noga med att verka mjuk och trevlig i situationer där jag trott att folk kan ta illa upp eller känna sig hotade av min stil, så kan bero på det.

URL: http://ninacrown.wordpress.com/


Postat av: Mimmi
2012-03-12 - 12:33:18

Lite sent kanske..

Men det är bullshit att du inte skulle kunna få jobb i kassa ect.

Jag har en medusa och jag har jobbar både på H&M och på ica.

Det är inte förrän i hotell och restaurang branschen jag har blivit frågad om jag kan ta av dem, men detta efter intervjun. Så om de inte kan se din potential bakom piercingarna så är det deras förlust!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0