Vad gafflar ni om?


Har ni sett reklamen om den här programserien på på tv? De tar upp massvis med olika problem som vi svenskar har med mat idag, t.ex hetsen att lägga upp matbilder på instagram, hur vi ser på bäst före-datum eller varför vi tycker det är så himla jobbigt att bjuda hem folk på middag. 
Just detta avsnittet tyckte jag var särskilt intressant eftersom jag själv nu tänker mycket på hur det ser ut i mitt kylskåp och nästan får ångest över att jag behöver slänga något som blivit gammalt när jag kunde ha gjort något åt det tidigare. De pratar även om dumpstring, vilket intresserar mig rätt mycket. Det är ju helt enkelt när du går och letar efter mat i matcontainrarna som finns i anslutning till de flesta mataffärer samt restauranger, och kan hitta huur mycket bra mat som helst som inte ens passerat sitt bäst före-datum! 
I större städer finns det till och med folk som kan leva på detta helt och hållet! Man kan hitta massvis med frukt, grönsaker, mejeriprodukter och till och med kött som är hur fräsht som helst, och bor man nära ett bageri kan man få tag bröd i mängder! Kanske något att prova på?

Det är verkligen dags att vi börjar fundera över hur mycket mat vi slänger iväg som hade kunnat användas. Jag har tänkt så mycket på det, särskilt nu när vi har så många flyktingar som kanske inte kan äta bra mat. Tänk då om man kunde samla ihop massa fullt ätbar mat från containrar och skänka till dem?



Postat av: Lilly
2015-10-17 - 15:00:11

Tycker dumpstring bara verkar så himla ofräscht. xD Och hur kommer man ens åt containern och i den??

Svar: det är nog det som är den största fördomen, att det är äckligt! men det mesta som slängs ligger förpackat, det handlar liksom inte enbart om halvruttna tomater utan allt från bröd, frukt osv till torrvaror och förpackade varor! det var t.ex en tjej som hittade massvis med förpackningar med chiafrön som hade långt datum kvar, och det är ju rätt dyrt annars! de flesta containrar har tyvärr lås idag men det går om man vet vart man ska gå :)
Corny

URL: http://babydollsugardust.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0